Ondertussen moeten we het je niet meer vertellen: er komt heel wat kijken bij de verkoop van een pand. Maar één van de belangrijkste zaken om tot in de puntjes voor te bereiden? Dat is absoluut het kijkmoment: dit is je kans om potentiële kopers helemaal verliefd te laten worden op jouw woning. 

Hiervoor kan je je makelaar (UGLY.BE, bijvoorbeeld, om maar iets te zeggen, hé) inschakelen – maar je kan die rondleiding natuurlijk ook zelf organiseren. En weet je wat? Zélfs hierbij helpen we je graag. Wij geven je alvast enkele handige tips mee om je rondleiding perfect te laten verlopen. Hier gaan we!

#1 Psychologisch verkopen; ‘t is een ding!

Het is vast geen verrassing om te horen dat marketing en sales vaak gebaseerd is op verschillende psychologische tactieken. Wij raden dan ook altijd aan om deze kennis mee te nemen tijdens je rondleiding.

Heb je bijvoorbeeld al gehoord van scentsation? Dit is het wetenschappelijke bewijs dat specifieke geuren invloed kunnen uitoefenen op onze mindset. Met andere woorden: een slimme manier om jouw woning net dat tikkeltje aantrekkelijker te maken. Hou er wel rekening mee dat niet iedereen sterke geuren kan appreciëren. Laat die vanillekaars dus maar gewoon in de kast staan – en kies er eerder voor om een cake in de oven te plaatsen of om verse koffie te zetten. En heb je toevallig nog een wasje te doen? Doe dit dan vlak voor je bezoek komt: de geur van wasmiddel zal zorgen voor een huiselijk gevoel. 

Daarnaast is ook muziekpsychologie een bewezen techniek om mensen op hun gemak te krijgen. Muziek zorgt ervoor dat ons brein niet alleen ‘wakkerder’ wordt, maar ook gelukkiger. Bovendien is een (liefst instrumentaal, niet al te bekend) muziekje op de achtergrond perfect om eventuele stiltes subtiel in te vullen.

En als laatste is het ook slim om rekening te houden met dat zogenaamde charm pricing. Of, met andere woorden: kies een prijs die de koper het gevoel geeft een exceptioneel goeie deal te hebben gesloten. En da’s niet zo moeilijk! Denk maar aan hoe jij winkelt: een product van 0,99 cent zal altijd aantrekkelijker lijken dan een product van 1 euro. Bekijk je prijs (na onze betrouwbare waardebepaling, natuurlijk) dus eens opnieuw – en stel je prijs bijvoorbeeld bij van 230 000 naar 229 000. 

#2 Voorbereiding is alles: wees klaar voor onderstaande vragen

Wanneer je je kijkdagen organiseert, bereid je je best voor op een spervuur aan vragen. Potentiële kopers willen natuurlijk alles weten over je pand – en zullen je dus de pieren uit de neus halen. We kunnen niet alles voorspellen, maar ervaring leert ons dat onderstaande vragen steeds terugkomen. Bereid deze dus al voor, zodat je niet met je mond vol tanden staat!

(ps: vergeet ook niet dat het wettelijk verplicht is om eventuele gebreken te vermelden. We weten dat het aantrekkelijk is om dit niet te doen, maar doe toch maar!)

  • Wat is de reden dat je de woning verkoopt? Hoe lang heb je hier gewoond?
  • Hoe zijn de buren?
  • Zijn er scholen/winkels/invalswegen/opritten in de buurt?
  • Hoe oud is de CV-ketel?
  • Heeft het huis veel onderhoud nodig?
  • Hoe oud is de keuken? Is de apparatuur aan vervanging toe?
  • Wat zijn de energiekosten?
  • Zijn er nog renovatiewerken nodig?
  • Is de kelder droog?

#3 Kies de juiste periode om je woning te verkopen

Timing, timing, timing: da’s één van de vuistregels om aan vast te houden wanneer je beslist je woning op de markt te zetten. En hierbij zijn best wat verschillende factoren belangrijk om rekening mee te houden. Wij sommen ze graag op!

  • Bekijk eerst de situatie in je straat: staan er al meerdere andere panden te koop? Dan raden wij aan, indien mogelijk, om je verkoop nog even uit te stellen. Je wil tenslotte dat jouw pand – alleen – de spotlight steelt!

  • Bekijk vervolgens de periode in het jaar: zo is het geen goed idee om je pand op de markt te zetten tegen het eindejaar. Mensen zijn dan tenslotte bezig met andere zaken – en geven dan sowieso al veel geld uit. De kans is kleiner dat ze dan ook nog een grote aankoop zoals een woning willen overwegen.

  • Over het algemeen werd bewezen dat de lente en de herfst de meest populaire seizoenen zijn om te verkopen. Maar houd daarnaast ook rekening met de lichtinval in je woning. Heb je een eerder donkere woning? Kies dan voor lente of zomer: rondleidingen vinden meestal ‘s avonds plaats – en dan ben je zeker van optimale lichtinval in huis. 

Dit is natuurlijk niet alles wat je moet weten: wij bij UGLY.BE doen dan ook altijd een uitgebreid onderzoek naar jouw pand, de omgeving én de periode – om zo het perfecte moment te vinden om met jouw woning naar buiten te komen. Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem contact op, we vertellen het je graag!

#4 Speel in op concurrentie

Heb je meerdere geïnteresseerden die zich hebben aangemeld voor een rondleiding? Dan is het altijd een slim idee om deze bezoeken te laten overlappen: zorg ervoor dat de ene geïnteresseerde arriveert wanneer de rondleiding voor de andere nog nét niet gedaan is. 

Jouw bezoekers zullen op deze manier al snel doorhebben dat er veel interesse in de woonst is, wat hen dat laatste duwtje in de rug zal geven om sneller een bod te doen. Niemand wil dat droomhuis verliezen door te traag te beslissen, toch?

#5 Geef je woning charme door slimme styling 

Jouw pand heeft ongetwijfeld heel wat charme. Nu is het een kwestie van deze charme ook naar buiten te brengen. Je woning opruimen – en persoonlijke spullen zoals foto’s en dergelijke opbergen – is al een goed begin: je wil niet dat de potentiële koper zich een indringer voelt in jouw woning.

Maar daarnaast raden wij ook altijd aan om een slimme styling te overwegen. Door (her)plaatsing van (nieuw) meubilair, kan je je woning een heel nieuw, fris karakter geven. En door die frisse wind duidelijk door het pand te laten waaien, zullen je bezoekers zich duidelijker een beeld kunnen vormen van hoe het zou kunnen zijn als zij er zouden wonen. Geen zin, tijd of interesse in styling? UGLY.BE neemt dit graag van je over – meubilair enal!

Meer weten over hoe UGLY.BE jou kan helpen bij de verkoop van je woning?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen! Dan gaan wij graag samen met jou op zoek naar dé ideale samenwerking. Tot snel?