Een tijdje terug werkten we samen met Espoo, een hippe interieurwinkel met de focus op eigentijds design. UGLY sprak met Founding Father Dries Brys.
Grote merken zoals HAY en Ferm kom je er tegen, maar er is ook aandacht voor minder bekend internationaal talent.
Waarvoor kan je bij Espoo terecht?
We zijn begonnen met Scandinavisch design, maar verschuiven onze aandacht nu ook meer en meer naar Japans, Brits en Noord-Amerikaanse craftmanship. De kwaliteit primeert telkens. We proberen te kiezen voor producten die in het land van herkomst zelf geproduceerd worden. Uiteraard betaal je dan een iets duurdere prijs omwille van de werkkrachten, maar de designer bewaart te allen tijde controle over zijn ontwerpen.
Hoe ben je hierin gerold?
Ik ben eigenlijk vertaler–tolk van opleiding met een grote liefde voor nieuw Scandinavisch design. Die passie deel ik met mijn vrouw. Tijdens ettelijke reizen naar Zweden en Denemarken spotten we telkens super creatieve meubels die in België nergens te verkrijgen waren. Daarom beslisten we onze eigen winkel op te starten en al snel verkochten wij als 1ste in België ook HAY.
En die pioniersrol is niet onopgemerkt gepasseerd?
Nee, we zijn heel snel opgepikt geweest door blogs en allerhande media die graag met ons wilden samenwerken. We hebben veel van onze bekendheid mede te danken aan die verschillende stylisten die meteen in ons geloofden. Doordat we ons verder zijn beginnen verdiepen in het meubel maken zelf, hebben we intussen een grote expertise opgebouwd. Bepaalde merken contacteren ons nu zelfs al om ons advies. Dat is uiteraard fantastisch!
Hoe kenmerk je de spullen van Espoo?
Onze voorkeur gaat vooral uit naar natuurlijke materialen, vaak in hout die ondanks hun minimalisme toch gezelligheid en rust uitstralen. Dan denk je automatisch aan Scandinavisch design, maar Japanse ontwerpen sluiten hier heel fel op aan, maar zijn nog verfijnder. Noord-Amerikaans design is dan weer industriëler. Wat zijn de volgende stappen? We hebben een jaar geleden een Trendboek samengesteld. Naast meubels verkopen willen we echt meedenken met de klant. We brainstormen mee over het interieur en proberen nieuwe meubels te verwerken in een bestaand interieur. In het Trendboek zie je onze producten verdeeld per thema. We werkten hiervoor samen met DIFT en Tintelijn, die zelf verf maken en ons mee kleuradvies bezorgden voor het boek.
Zijn jullie hierin anders dan een interieurarchitect?
We werken wel samen met een interieurarchitect, maar we maken zelden een plan. We schetsen en creëren een echt moodboard. Daarin verwerken we de nieuwe elementen, maar ook de eigen objecten en producten van de klant. Een beetje zoals UGLY doet met zijn panden. Je merkt dat zo’n aanpak mensen veel meer aanspreekt. We geloven ook enorm in het mixen. Zowel van oud en nieuw, maar we zullen nooit alles van 1 merk gebruiken. De kunst zit ‘em erin om anders te combineren. Het mag vooral nooit saai worden. Espoo heeft intussen twee winkels op de Vlaamsekaai. De meubelwinkel heeft er sinds 1,5 jaar een broertje bij dat zich focust op decoratie en accessoires.
Info nodig?
Espoo
Vlaamsekaai 57 en 49, Antwerpen
www.espoo.be
Like us on Facebook
Follow us on Pinterest